Työajanseuranta: mitä sinun kannattaa ottaa huomioon ennen hankintaa

Työajan seuraaminen on lakisääteinen velvollisuus. Vähimmillään siinä tarvitsee seurata ainoastaan, että työntekijät eivät tee liikaa töitä. Ja yrityksen kannalta kannattaa toki seurata, että tunteja tehdään sovittu määrä.

Toisaalta, työajanseuranta voi helpottaa ja tehostaa toimintaa todella paljon, jos se tehdään oikein.

Siksi työajanseurantajärjestelmän hankintaa tehdessä pitää ottaa huomioon paljon asioita, kuten nämä:

  • Mitä haluan järjestelmän tekevän?
  • Kuinka kätevästi työajan tallennus toimii, onko siitä paljon vaivaa työntekijöille?
  • Saanko järjestelmästä haluamani tiedot? Kuinka helppoa se on?
  • Mitä tietoja ylipäätänsä voisin tarvita?

Kokonaisuuden hallinta voi tuntua kovalta urakalta. Hankinta tehdään pitkäksi ajaksi, joka tarkoittaa, että se tehdään harvoin. Siksi yrityksen sisältä harvemmin löytyy rutinoitunutta asiantuntijaa.

Työajanseuranta­järjestelmän hankintaopas apunasi

Jotta työajanseurannan hankinta olisi helpompaa, laitoimme kaiken osaamisemme yhteen pakettiin. Siitä tuli työajanseurantajärjestelmän hankintaopas.

Työajanseurantajärjestelmän hankintaopas

Jos työajanseurannan käytön haluaa tehdä mahdollisimman helpoksi, siitä löytyy loputtomasti yksityiskohtia hiottavaksi. Aika monet niistä saimme mahdutettua oppaaseemme.

Teimme paljon töitä sen eteen, että hurja tiedon määrä ei puuduttaisi liikaa. Tavoitteena oli sellainen opas, joka olisi mahdollisimman ymmärrettävä ja toivottavasti jopa kiinnostava. Kunnon sisältöä, eikä markkinointijorinoita.

Mitä oppaaseen oikein kuuluu? Sisällysluettelo kertoo se varmaankin parhaiten.

  1. Tarvitsenko työajanseurantajärjestelmää?
    Esimerkkejä, mihin työajanseurantajärjestelmää voi käyttää.
    Lakipykälät työajanseurannasta. Onko se oikeasti pakollista? (On.)
  2. Mitä vaihtoehtoja työajanseurannan toteuttamiseen on?
    Yksityiskohdat kahdesta tavallisimmasta tavasta tehdä leimauksia: työaikapääte tai leimaukset nettiselaimella.
    Niiden hyödyt ja yleisimmät käyttökohteet.
  3. Mihin työajanseurantaa voi käyttää?
    Kuinka työajanseuranta voi auttaa eri käyttäjäryhmiä. Esimerkiksi palkanlaskennan automatisointi, projektiseuranta ja liitynnät ulkoisiin järjestelmiin.
    Esimerkkejä erilaisista raporteista, joita työajanseurantajärjestelmästä voi saada.
  4. Mitä osia työajanseuranta­järjestelmän tarjouksesta löytyy?
    Tyypillisimmät tarjouksen osat: laitteet, ohjelmistot ja erityyppiset työveloitukset.
    Eri laskutusmalleja, joihin saatat törmätä.
  5. Kannattaako työajanseuranta­järjestelmän hankinta taloudellisesti?
    Säästöjä, joita työajanseurannalla voi tuoda. Myös esimerkkilaskelma.
    Muita hyötyjä, joita työajanseurannasta saa.
  6. Kuinka työajanseuranta­järjestelmä otetaan käyttöön?
    Työajanseurannan automatisoinnin vaiheet.
    Henkilöryhmien määrittely, työvuoron automaattinen valinta, työajanlaskenta palkkalajeittain.
  7. Tärkeimpien henkilöiden koulutus
    Pääkäyttäjän koulutuksen tavoitteet, työntekijöiden tehtävät.
  8. Työajanseuranta­järjestelmän käyttö
    Työajanseuranta jatkuvassa käytössä, esimerkit käyttäjätyypeittäin.
    Käytössä olevan järjestelmän parannus ja räätälöinti.
  9. Yhteenveto

Ideoita niin uusille kuin kokeneillekin käyttäjille

Oppaassa on paljon hyödyllistä asiaa uuden järjestelmän hankkijoille.

Ja vaikka sinulla olisikin jo järjestelmä, johon olet tyytyväinen, opas kannattaa silti lukea. Saatat saada uusia ideoita, kuinka järjestelmääsi voisi hyödyntää entistäkin paremmin.

Esimerkiksi työvaiheiden ja projektien seurannan saa suhteellisen helposti lisättyä työajanseurantajärjestelmään. Myös läsnäoloseurannasta, eli siitä, että näkee missä työntekijät ovat, voi olla apua bisneksen pyörittämisessä.

Deltabitin järjestelmässä työajanseuranta on vielä naitettu kulunvalvonnan kanssa. Jos sinulta löytyy ohjelmamme, niin ei muuta kuin Deltabit Dooris oven pieleen ja kulkeminen helpottuu.

Tarvitsetko apua?

Tässä vielä linkki oppaaseen, kannattaa lukea:
Työajanseurantajärjestelmän hankintaopas

Jos et jaksa lukea opasta, ei se mitään. Voimme auttaa myös muuten.

Varaa esittely, soita tai laita sähköpostia, niin saat koko osaamisemme käyttöösi.

Varaa esittely!

Sähköposti: [email protected]
Puhelin: 010 8358550