Lisää tulojasi ja löydä säästöjä työvaiheseurannalla

Sähköinen työajanseurantajärjestelmä on mainio työkalu varmaan ja helppoon työajanseurantaan. Sillä saat kerättyä työtunnit talteen ja tulostettua raportteja palkanlaskentaan. Lakisääteiset velvoitteet hoituvat ja palkanlaskennan työ kevenee.

Mutta sillä voisi tehdä paljon enemmänkin. Kuten vaikka työn sisällön seurantaa ja analysointia. Voisit siirtyä pelkästä tuntien määrän laskennasta itse asiaan. Siihen, mihin työaika käytetään. Siis työvaiheseurantaan.

Kenelle työvaiheseuranta sopii?

Työvaiheseuranta voisi passata sinulle, jos joku seuraavista kuulostaa kiinnostavalta

  • Yrityksesi tekee tuotannollista työtä ja haluat saada selville eri työvaiheisiin kuluvan ajan toiminnan tehokkuuden parantamiseksi.
  • Teette paljon asiakaskohtaista työtä, jota haluat seurata joko kannattavuuden analysointia tai laskutusta varten.
  • Haluat parantaa sisäisten kustannusten seurantaa tarkalla työvaiheiden analysoinnilla.
  • Teet projektityötä ja haluat seurata henkilötuntien käyttöä projektin kuluessa.

Sait toivottavasti näistä esimerkeistä idean siitä, minkälaisiin tarpeisiin työvaiheiden seuranta sopii. Jokainen firma on kuitenkin omanlaisensa ja siksi käyttötapoja on paljon enemmän. Jos laitatte oman ideariihen pystyyn, niin keksitte varmasti vielä monta muutakin hommaa, johon työn sisällön seurantaa voi käyttää.

Kuva hitsaajasta työssäKuva Rob Lambert

Mitä hyötyä työn sisällön seurannasta on?

Kun tiedät, mihin työaika kuluu, löydät melko varmasti paljon uusia mahdollisuuksia yrityksesi toiminnan kehittämiseen. Tässä muutama esimerkki.

1. Toiminnan tehokkuus lisääntyy

Jos firmasi tuottaa tavaraa tai muita myytäviä juttuja, niin saat seurattua yksittäisiin työvaiheisiin ja -tehtäviin kuluvan ajan. Näin tuotantosi pullonkaulat tulevat näkyviksi ja tekemistä vähän viilaamalla saat kaikki tehot irti porukastasi.

2. Projektien miehitys paranee

Teetkö paljon projektityötä? Kun kaikki kirjaavat eri projektitehtäviin kuluvan ajan, voit verrata käytettyä työmäärää suunniteltuun. Niin tiedät hyvissä ajoin, menikö projektin resursointisuunnitelma ihan käsille vai oletko suunnittelun superstara.

3. Asiakkaiden kannattavuuden seuranta tarkentuu

Asiakaskohtainen kannattavuus paranee, kun seuraat tiukan hinnan vääntäneelle asiakkaalle kohdistetun työn määrää. Voit verrata sitä laskutukseen ja katsoa onko homma kannattavaa vai ei. Osuiko tuntiarvio kohdalleen vai pitääkö ensi kerralla olla tiukempi?

4. Laskutus automatisoituu

Kun jokainen laittaa tehtäväkohtaiset tunnit talteen jo työtä tehdessä, niin laskutus helpottuu. Tunteja saa tallennettua ja seurattua sekä asiakas- että projektikohtaisesti. Näin saat yksityiskohtaisetkin raportit asiakkaiden laskutusta varten.

Ensiksi tarvitaan tarkasti määritetty rakenne

Deltabitin työajanseurantajärjestelmässä työaikakirjausten tekoon ja työn sisällön raportointiin tarvitaan kaksi osaa: Deltabit Gatekeeper -ohjelmisto hallintaan ja määrittelyihin sekä Deltabit Idis -kosketuspääte leimausten tekoon.

Deltabit Gatekeeperissä voit vapaasti määritellä haluamasi projekti- tai tehtävärakenteen. Tehtäviä voivat olla esimerkiksi eri asiakkaille tehtävä asiakaskohtainen työ, työn tyyppi tai vaikka projekti tai kustannuspaikka.

Tässä muutama esimerkki, jotka voivat helpottaa rakenteen suunnittelua:

  • Mikä on pääprojekti ja mitä alaprojekteja sillä on?
  • Mitkä ovat työvaiheet ja mitä vehkeitä missäkin työvaiheessa käytetään?
  • Mitä työtä tehdään ja kuka on asiakas?
  • Tai toisin päin: kuka on asiakas ja mitä työtä hänelle tehdään?

Järjestelmään syötetty rakenne määrittää myös mitä käyttäjät näkevät leimausta tehdessä. Siksi sen pitää olla heille helposti ymmärrettävä ja looginen.

Kuva projektin suunnittelua pöydän ääressäKuva Štefan Štefančík

Raportoinnissa tehtävät liitetään toisiinsa

Työvaihekirjaukset tehdään Deltabit Idis -työaikapäätteellä. Jokainen leimaa työajan vain itselleen, mutta raporteissa tietoja voidaan näyttää myös tehtävittäin ja henkilöryhmittäin – tai vaikka niiden yhdistelminä.

Raportti voi listata esimerkiksi kuinka monta tuntia työtä kullekin asiakkaalle tehtiin viimeisen viikon aikana ja mistä tehtävistä työ koostui. Tai mihin projektiin aika oikein kului ja mille kustannuspaikalle työ kirjataan.

Mahdollisia yhdistelmiä on siis paljon ja siksi sinulla pitää olla jo etukäteen hyvä kuva siitä, mitä tietoa haluatte järjestelmästä ulos.

Rakenne kannattaa miettiä tarkasti, jotta saat siitä sekä ymmärrettävän käyttäjille että kätevän raportteja tulostaville hallinnoijille.

Määrittelyn vaikeudesta ei kannata kuitenkaan liikaa huolestua. Me olemme apunasi määrittelemässä ja hoidamme rakenteen toteutuksen järjestelmään.

Kuinka saat tehtyä parempia päätöksiä tietoja yhdistelemällä?

Saat työvaiheseurannan tuottamasta tiedosta vielä enemmän irti, kun yhdistät sen ulkopuolisten järjestelmien tuottamien tietojen kanssa.

Näitä ovat esimerkiksi palkkatiedot, projektien työmääräsuunnitelmat, laskutustiedot tai kustannuspaikkakartta.

Tässä muutama esimerkki siitä, mitä iloa tietojen yhdistelemisestä voit saada:

  • Kun yhdistät yksittäisiin tehtäviin kulutetun ajan palkkatietojen kanssa, näet paremmin työn todelliset kustannukset tehtäväkohtaisesti.
  • Laskutustietojen analysoinnin avulla saat tiedot asiakkaalta laskutettavan työn määrästä ja voit haarukoida hinnoittelun osuvuutta.
  • Tuotannon tehokkuutta on helppo seurata ja pullonkaulojen löytäminen helpottuu, kun eri työvaiheisiin kuluvaa aikaa voi seurata systemaattisesti.

Kuva nainen tekemässä laskelmia
Kuva rawpixel.com

Työaika tallennetaan haluamillesi tehtäville Deltabit Idis -kirjauspäätteellä

Sormenjäljellä toimivalla Deltabit Idis -työaikapäätteellä tuntien kirjaus käy luotettavasti ja helposti ilman puhelinta tai tietokonetta parilla kosketuksella. Ja kun leimaukset tehdään sormenjäljellä, niin ne menevät aina oikealle henkilölle.

Voit määritellä käyttäjille näytettävät nappulat helposti Deltabit Gatekeeper -ohjelmassa. Määrittelyn jälkeen tiedot siirtyvät automaattisesti Deltabit Idis -työaikapäätteelle. Jos projektit muuttuvat, niin kirjausnappien päivitys käy vaivattomasti.

Paljonko lysti maksaa?

Parhaiten se selviää, kun otat meihin yhteyttä. Käydään ideasi läpi ja tutkitaan, mitä se vaatii.

Yhteenveto

Deltabitin työajanseuranta tallentaa (tottakai) lain vaatimat tai palkanmaksua varten kerättävät työtunnit. Mutta niiden lisäksi se tarjoaa sinulle myös tavan seurata tarkasti ja luotettavasti eri työtehtäviin käytettyä aikaa.

Työvaiheseuranta voi paljastaa yllättäviä asioita yrityksesi toiminnasta. Tehokkuuden ja tarkkuuden parantuessa systeemi voi maksaa itsensä takaisin yllättävänkin nopeasti.

Kutsu meidät esittelylle

Jos harkitset hankintaa, niin paras tapa päästä päätökseen on nähdä systeemi käytössä.

Suomi on niin pieni maa, että voimme tulla esittelemään sitä paikan päälle. Vaikka Utsjoelle, jos tarvetta löytyy. Tai Hankoon.

Kysy lisää tai varaa esittely

Sähköposti: info@deltabit.fi
Puhelin: 010 835 8500

Tai lue lisää Deltabitin työajanseurantajärjestelmästä:

Deltabit työajanseuranta

 

 

Kuinka automatisoit hälytysjärjestelmäsi hallinnan?

Deltabit Gatekeeper on helppo ja monipuolinen kulunvalvontajärjestelmä. Mutta Gatekeeper ei tee pelkästään kulunvalvontaa. Sen avulla myös rakennuksesi hälytysjärjestelmän hallinta on suorastaan mukavaa

Millä tavalla Deltabit Gatekeeper hoitaa hälytysjärjestelmän hallinnan? No, tottakai helposti ja turvallisesti.

Deltabit Gatekeeper piilottaa koodit ja tuo automatiikalla lisää kätevyyttä murtohälyttimen käyttöön. Tässä jutussa kerromme tarkemmin, kuinka se tapahtuu.

Mikä hälytysjärjestelmien käytössä turhauttaa?

Kuva numeronäppäimistöstäKuva: Igor Ovsyannykov

Tavallisesti saat kytkettyä murtohälyttimen päälle ja pois naputtelemalla turvakoodisi järjestelmän ohjauspaneelissa. Jos muistat ja viitsit. Tämä toimii, mutta se riippuu turhan paljon omasta itsekurista ja muistamisesta. Ja jos väkeä on paljon, niin riskit ovat aika suuret.

Se ei siis ole ihan paras eikä luotettavin tapa hoitaa turvallisuutta. Siksi monessa paikassa hälytykset on ajastettu menemään automaattisesti päälle ja pois tiettyinä kellonaikoina.

Mutta entä jos kuljetkin muina aikoina? Taas tarvitaan koodi. Ja lähtiessä pitäisi vielä muistaa laittaa hälytykset takaisin päälle koodilla.

Suojakoodi voi levitä – eikä sitä huomaa mistään

Toinen asia, mikä aiheuttaa usein ongelmia on koodien jakaminen. Kenelle koodin uskaltaa antaa? Mitä tehdään, kun väki vaihtuu?

Pulmatilanteita ovat esimerkiksi, kun työntekijä irtisanoutuu tai vaikka ulkopuolinen siivooja vaihtuu. Sen jälkeen koodi on heidän mukanaan automaattisesti tiedossa yrityksesi ulkopuolella.

Tarttis varmaan tehdä jotain…

Vaihdetaanko koodi ja tiedotetaan kaikille uusi koodi? Hirveä homma ja kaikkien pitäisi taas muistaa uusi koodi. Jos niin tehdään, niin koodia kirjoitetaan lapuille, puhelimiin ja vaikka mihin. Vai mentäisiinkö sitten kuitenkin riskillä vanhalla koodilla?

Näitä ongelmia Deltabit Gatekeeper helpottaa.

Saisiko hälytykset pois päältä ilman koodia?

Kun käytät Deltabit Gatekeeperiä, niin et enää tarvitse koodia sisään tullessasi. Kun ensimmäinen henkilö avaa lukon Deltabit Dooriksella, niin Deltabit Gatekeeper ohjaa murtohälytykset automaattisesti pois päältä.

Ja ovestahan ei pääse kulkemaan, jos kokeilijalla ei ole lupaa kulkea.

Kuva Deltabit murtohälyttimen ohjauksen käyttöliittymästäPaljon yksinkertaisemmin systeemi ei voisi toimia.

Kenenkään ei tarvitse näpytellä erikseen murtohälyttimen koodia sisään tullessa. Se taas tarkoittaa, että koodia ei tarvitse jakaa.

Koodin naputtelu pois   – hoidettu!
Koodin jakaminen pois – hoidettu!

Entä saako hälytykset päälle automaattisesti?

Mitä hälytysten aktivoinnin kanssa voisi tehdä, jos muistiin luottaminen ei ole mielestäsi tarpeeksi turvallista?

Hälytysten ajastus on hyvä pohja. Kun kello tulee kahdeksan illalla, niin pamautetaan hälytykset automaattisesti päälle, oli väkeä sisällä tai ei.

Sen jälkeen on enää yksi hoidettava asia: mitä tehdään, jos joku tulee käymään, kun hälytykset ovat päällä.

Ensimmäinen osa on helppo. Deltabit Dooriksella ovesta kuljettaessa hälytykset menevät automaattisesti pois päältä. Sen jälkeen ne pitää enää saada takaisin päälle, kun talo on taas tyhjä.

Kuinka automatiikka toimii?

No, tavallaan yksinkertaisesti. Deltabit Gatekeeperissä on sisäänrakennettu automatiikka, joka laittaa hälytykset takaisin päälle, kun viimeinen henkilö poistuu valvottavasta tilasta. Sitä varten systeemi seuraa kulkutiedoista, kuinka monta henkeä on sisällä.

Tämä vaatii sen, että myös jokaisen ulko-oven sisäpuolelle asennetaan tunnistin. Jotta paikallaolotiedot ovat ajan tasalla, kaikkien pitää käyttää sitä ulos mennessään. Joka kerta.

Harmittavasti yllättävän usein tapahtuu kohteliaisuuskulkuja, eli yhdellä oven avauksella meneekin useampi henkilö ulos. Näin Deltabit Gatekeeper ei voi laittaa hälytyksiä automaattisesti päälle, koska se luulee, että joku on vielä sisällä.

Kuvituskuva suuri määrä ihmisiä kulkee ovestaKuva: Arturo Castaneyra

Siihenkö tämä kaatui? No ei!

Tätä tilannetta varten Deltabit Gatekeeperin voi laittaa kirjaamaan kaikki sisällä olijat automaattisesti ulos, kun hälytykset ohjataan ajastuksella tai Deltabit Dooris -tunnistimelta päälle.

(Kyllä, murtohälyttimen voi ohjata myös päälle Deltabit Dooriksella. Tämä on toinen tapa välttää koodien jakaminen.)

Tällöin paikallaolotilanne Deltabit Gatekeeperissä nollautuu. Kun joku käy epänormaaliin aikaan konttorilla, niin muut ovat jo etukäteen automaattisesti kirjattu ulos. Tulija on ainoa, joka lasketaan sisällä olevaksi.

Silloin riittää, kun kävijä avaa oven ulos lähtiessään sisäpuolen kulunvalvontalukijalla. Voilá – hälytykset ovat taas päällä!

Jos etsit satavarmaa ratkaisua, niin kaikkein järein ratkaisu on asentaa ovelle pyöröportti, joka päästää aina vain yhden henkilön kerrallaan ulos. Näin saadaan pakotettua jokainen kulkija käyttämään aina Deltabit Doorista. On kyllä varma, mutta ei ihan joka firman juttu.

Kuinka linkitys murtohälyttimeen tehdään?

Teknisesti Deltabit Gatekeeper yhdistetään murtohälyttimen avainkytkimeen, jonka avulla hälytykset voi ohjata päälle tai pois.

Tämä löytyy nykyisin suurimmasta osasta murtohälyttimiä – mutta ei kaikista. Se kannattaa siis tarkistaa ensin.

Eikä maksa yhtään lisää!

Eikä tässä kaikki: Hälytysjärjestelmän ohjaus sisältyy Deltabit Gatekeeperin hintaan.

Deltabit Gatekeeper on paitsi helppokäyttöinen, myös monipuolinen. Sisäänrakennettu murtohälyttimen hallinta auttaa villempiäkin käyttäjiä hoitamaan hälytykset päälle ja pois turvallisesti.

Laita viestiä, jos haluat tietää lisää. Tulemme mielellämme myös paikan päälle näyttämään, kuinka systeemi toimii.

Kysy lisää tai varaa esittely

Sähköposti: info@deltabit.fi
Puhelin: 010 835 8500

Tai lue lisää suoraan tuotesivuilta:

Deltabit kulunvalvonta

 

Deltabit 100: Kuinka helpotat kulunvalvontaa ja työajanseurantaa alalla kuin alalla

Tulevien asiakkaidemme kanssa keskustellessamme he kysyvät meiltä usein, minkä tyyppisiä asiakkaita meillä on ennestään. Jotta pääsisimme tulevaisuudessa vähemmällä vaivalla, niin päräytimme nettisivuillemme 100 esimerkkiasiakkaan listan.

Laitoimme listaan mahdollisimman eri tyyppisiä käyttäjiä. Näin saat paremman kuvan siitä, kuinka monipuolisiin paikkoihin sormenjälkitunnistus sopii helpottamaan kulkua ja tekemään työajan seurannasta mukavampaa.

Emme tietenkään saaneet kaikki asiakkaita mahtumaan, sillä tuotteitamme on käytössä jo yli tuhannessa kohteessa! Ja uusia asiakkaita tulee lähes päivittäin.

Yllättävän suuri osa uusista käyttäjistä on saanut kimmokkeen hankintaan nykyisten käyttäjien suosituksesta. Olemme siis tehneet jotakin oikein.

Paikkoja löytyy paljon, tavallisista toimistokohteista maatiloihin ja tehtaisiin. Asiantuntijapalveluita, kuntia, kauppoja, kuntosaleja ja vaikka mitä muita.

Asenne yhdistää

Ehkä tärkein käyttäjiä yhdistävä tekijä on asenne. Asenne tehdä muutoksia, jotta päivittäisestä tekemisestä tulee helpompaa ja mukavampaa.

Meillä Deltabitissä on sama asenne: teemme tuotteistamme äärimmäisen yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä – mutta todella monipuolisia. Laitamme itsemme tiukalle, jotta sinulla olisi helpompaa.

Sukelletaanpa syvemmälle ja käydään läpi muutamia aloja ja yrityksiä.

Tuotteet ja jalostus

Erilaisia tuotteita valmistavia firmoja on laidasta laitaan. Löytyy Kingspanin eristeet ja Nokian Renkaat. On automaatiotekniikkaa ja softaa sekä useampikin valomainosyritys. Fysioline valmistaa laitteita kuntoutukseen ja kuntoiluun sekä Haltija apuvälineen poikineen.

Elintarviketeollisuudesta ja -tuotannosta löytyy yllättävänkin suuri porukka. Siellä on leipomoita, keksitaloa, monelle tuttu Kalaneuvos-kalafirma ja ehkä Suomen kekseliäin kananmunatalo Munax.

Myös maatalousyrittäjät käyttävät paljon sormenjälkitunnistusta, vaikka heitä ei listalta löydykään. Maanviljelijät ja kanalat käyttävät iloisesti vehkeitä ja viimeisten parin vuoden aikana on ollut oikein sikalabuumi.

Alihankintateollisuus

Kunnon duunareitakin löytyy. Metalliteollisuus on ottanut sormenjäljen omakseen. Laitoimme listalle kymmenkunta esimerkkiä metallipajoista. Etsi listasta sanaa metalli tai teräs, niin löydät useimmat.

Perheyritys Kovabetoni on ottanut sormenjälkitunnistuksen omakseen hyvällä asenteella. (Kovabetonilla on muuten reipas muutos menossa, kannattaa lukea Hesarin hieno juttu uudesta toimitusjohtajasta Marjet Mäkisestä.)

Viihde ja hyvinvointi

Viihdettä ja hyvinvointia löytyy kattavasti. Laitoimme listalle pari teatteria, eli Oulun kaupunginteatterin ja Tampereen Komediateatterin.

Muutama kuntosalikin mahtui mukaan, laitoimme logot sekä perinteisemmistä saleista että modernimmasta cross-fit salista. Sormenjälki auttaa myös niin vanhusten, sairaiden kuin päihdekuntoutujienkin huolenpidossa. Ja eläinten.

Kaikennäköiset palvelut

Lasilipponen laittaa lasit, Konalan Autohuolto autot ja Kylmä 2000 kylmälaitteet kuntoon. Eikä lista olisi täydellinen ilman sähköliikettä ja kiinteistönhoitoyritystä. LVI-liikekin listalta löytyy.

Liikennöitsijät ovat innostuneet kulunvalvonnasta ja työajanseurannasta. Länsilinjat ja Jyrkilä kuljettavat matkustajat perille ja sormenjälkitunnistus tekee homman pyörittämisestä mahdollisimman helppoa.

Asiantuntijatkin pääsivät mukaan. Bisnode tarkistaa luottotiedot, BST-Arkkitehdit suunnittelee rakennukset ja Finance Link tarjoaa laskurahoituksen.

Kaupankäynti

Kaupankäynti on helppoa, kun ei tarvitse huolehtia ovista kulkemisesta tai työajan hallinnasta. Listalta löytyy Iskua, Osuuskauppaa ja monenlaista tukkukauppaa kukista autotarvikkeisiin. Restamax ja Finnresta laittavat vatsat täyteen. Luonnollisesti pientä korvausta vastaan.

Kunnat ja kaupungit

Ja hei, ei unohdeta kuntia ja kaupunkeja! Siellä on Helsinki ja Taivalkoski, eli suuri ja pieni, etelä ja pohjoinen sekä muutama muu kunta siitä väliltä.

Listaa oli mukava tehdä, tuli paljon muistoja. Oli itsellemmekin hieman yllätys, kuinka monenlaisia asiakkaita meillä onkaan. Pitäisi tehdä oikein Suomen kiertue, niin pääsisi kuulemaan viimeisimmät kuulumiset!

Katso tästä listamme esimerkkiasiakkaistamme. Lista löytyy tarinoiden alta, klikkaa laatikko auki, niin sivu pitenee kummasti.

Ja hommaa seuraavaksi systeemi teillekin!

Varaa esittely tai kysy lisää

Sähköposti: info@deltabit.fi
Puhelin: 0108358500

Deltabit kulunvalvonta Deltabit työajanseuranta

 

Deltabit Gatekeeper uudistuu entistäkin helpommaksi – ja kauniimmaksi

Saammeko esitellä: uusi Deltabit Gatekeeper!


Deltabit Gatekeeper -kulunvalvonta hallintaohjelma

On hetkiä, jolloin tulee aika uudistua ja Deltabit Gatekeeperin osalta se aika on tullut.

Deltabit Gatekeeper -ohjelmisto on älykäs opastaja ja hallitsija kulunvalvonta- ja työajanseurantajärjestelmiemme takana. Se on osaamisemme ydintä, jota on kehitetty jo lähes parinkymmenen vuoden ajan.

Olemme laittaneet koko ohjelmiston uusiksi ja se on nyt saatavilla. Uudella Deltabit Gatekeeperillä voit hoitaa kulunvalvonnan ja työajanseurannan entistäkin helpommin, suorastaan nautittavasti.

Kaunis ulkoasu ja tolkuttoman yksinkertainen käyttää

Jos olet tutustunut Deltabit Gatekeeperiin aikaisemmin, huomaat varmasti muutoksen ulkoasussa. Tässä versiossa olemme panostaneet todella paljon siihen, että Gatekeeperin käyttäminen antaisi sinulle hyvän fiiliksen.

Uudella Deltabit Gatekeeperillä tärkeimpien asioiden hoitaminen on yksinkertaista. Kaikki tarpeellinen, ja vain tarpeellinen, tieto on saatavilla nopeasti ja helposti. Mutta myös harvemmin tarvittavat asiat löytyvät tarvittaessa loogisesti.

Koska Deltabit Gatekeeperiin on kasattu vuosien mittaan reilusti ominaisuuksia, tarvittiin paljon hikistä työtä ennen kuin homma saatiin kasaan.

Tässä lopputulos yhdestä eniten käytettävistä ominaisuuksista, eli henkilöiden hallinnasta.

Henkilötiedot, kulkuoikeudet ja työajanseurannan perustiedot ovat selkeästi ryhmiteltyinä yhdellä sivulla. Harvemmin tarvittavat ohjelmistojen käyttöoikeudet on piilotettu, mutta ne saa näkyviin yhdellä klikkauksella.

Sormenjälkien tallennus hoidetaan visuaalisesti. Sormi valitaan sormea klikkaamalla ja kaikki turha on karsittu pois.

Deltabit Gatekeeper sormenjälkitunnistus

Muut ominaisuudet seuraavat samaa logiikkaa, eli yksinkertaista ja kaunista toimintaa.

Uusi Deltabit Gatekeeper on saatavissa heti

Ohjelma on toimitusvalmis saman tien. Jos hankit Deltabit Gatekeeperin tänään, niin saat heti uuden version.

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai nähdä Deltabit Gatekeeperin toiminnassa:

Sähköpostittele: info@deltabit.fi
Rimpauta: 010 835 8500

Voit myös lukea lisää suoraan tuotesivuilta:

Deltabit työajanseuranta Deltabit kulunvalvonta

Jos olet kiinnostunut tarinasta uudistuksen takana, jatka eteenpäin.

Uusi Deltabit Gatekeeper – koko tarina

Deltabit seilaa uusille vesille

Tarina alkaa tammikuusta 2017, jolloin istuimme alas jokavuotiseen suunnittelukokoontumiseemme. Se on yksi vuoden tärkeimmistä tapaamisista, sillä siellä päätämme porukalla asiat, joihin laitamme paukut seuraavan vuoden aikana.

Olimme pari viime vuotta keskittyneet uusien potilastunnistustuotteiden tekemiseen. Olimme julkaisseet useita vetäviä tuotteita ja rampanneet ympäri maailmaa myymässä niitä.

Deltabit potilastunnistusjärjestelmät terveydenhuoltoonYrityksille tehdyissä tuotteissa (kulunvalvonta ja työajanseuranta) edellinen isompi ponnistus oli Deltabit Idiksen ja Dooriksen kehitys pari vuotta sitten. Ne onnistuivat hyvin, olemme niihin edelleen oikein tyytyväisiä.

Kävimme kokoontumisessa eri tuotealueita läpi löytääksemme eniten huomiota ansaitsevat tuotteet. Etsimme tuotteita, joita parantamalla saisimme käyttäjät ilahtumaan ja jopa yllättymään.

Kuuma asia keskustelussa oli se, kuinka tärkeää sormenjälkitunnistus on tuotteissamme. Olimme aiemmin keskittyneet ainoastaan sormenjälkitunnistuksen käyttöön. Syynä oli se, että halusimme viestin mahdollisimman selväksi: sormenjälki on paras tapa tunnistaa henkilö ja muuta ei tarvita.

Myyjillä oli kuitenkin tunne, että muutoksen aika on tullut.

He kertoivat, että heidän ei enää tarvitse selittää sormenjäljen ideaa asiakkaille. Älypuhelinten ansiosta sormenjälkitunnistuksen helppous on yleensä itsestään selvää. Myyjien mielestä oli tullut aika poistaa itse laitetut esteet ja laittaa tuotteisiin kaikki ominaisuudet, jotka vain suinkin voimme.

Kukaan ei pannut vastaan. Itse asiassa päinvastoin. Fiilis oli, että nyt voimme viimeinkin antaa palaa kunnolla. Annetaan tuotekehityksen näyttää, mihin se oikein pystyy, ilman rajoitteita.

Paitsi että yksi rajoite säilyi: ominaisuuksien lisääminen ei saa tehdä tuotteiden käytöstä monimutkaisempaa. Päinvastoin, muutoksia tehdessä pitäisi pyrkiä helpottamaan käyttöä entisestään.

Ensimmäinen päätös: Tuotekehityksessä kaasu pohjaan

Kun ensimmäinen iso päätös oli tehty, niin seuraavaksi piti valita, mihin tuotteisiin laitetaan vauhtia.

Firmatuotteidemme kysyntä oli kasvanut reilusti viime kesästä alkaen. Edellisistä isommista uudistuksista oli kuitenkin jo pari vuotta ja kehitysideoita oli kertynyt aika läjä. Sen enempää aikailematta päätimme, että laitamme kulunvalvonnan ja työajanseurannan kehityskoneen taas käyntiin.

Tavoitteeksi laitettiin tehdä kulunvalvonta helpommaksi kuin kenelläkään muulla. Ja sama työajanseurannalle. Vain ykkössija kelpaa.

Toinen päätös: Tehdään kulunvalvonnasta ja työajanseurannasta helpompaa kuin koskaan

Kokoontuminen päättyi iloisissa ja innostuneissa tunnelmissa. Korkean inspiraatiotason pystyi näkemään suoraan askelen pituudesta ja upeasta ryhdistä, kun väki käveli kohti toimistoa.

Ehkä tässä vaiheessa on hyvä olla rehellinen – olimme ennakoineet päätöstä.  Ensimmäinen kehityskohde oli valittu jo ennen koko tapaamista. Se oli mahdollisuus tehdä työaikaleimauksia missä tahansa internet-selaimen kautta. Olimme jopa luvanneet toimittaa sen muutamalle asiakkaalle.

Kolmas päätös: Lisätään etäkirjausominaisuus työajanseurantaan

Mobiili työajanseuranta puhelimella

Syy etäkirjauksen ottamiseen heti työn alle tuli suoraan käyttäjiltä. Monet asiakkaat olivat kyselleet meiltä mahdollisuutta työaikaleimausten tekemiseen myös toimiston ulkopuolella. Me olimme aikaisemmin halunneet yhdistää varmuuden ja helppouden, eli käyttää vain Deltabit Idis -työaikapäätettä ja tehdä leimaukset sormenjäljellä.

Vanhat ajatukset heitettiin romukoppaan, etäkirjaus olisi ensimmäinen tuotteemme ilman sormenjälkeä.

Koska olimme ottaneet jo etunojaa, etäkirjaus tuli valmiiksi ennätysajassa. Ensimmäiset asiakkaat ottivat sen käyttöön jo helmikuussa. Ja olivat tyytyväisiä.

Neljäs päätös: Viritetään Deltabit Dooris huippuiskuun

Tuotteemme, jonka näet luultavasti useimmin, on ovien pielessä kököttävä Deltabit Dooris -sormenjälkitunnistin. Päätimme seuraavaksi keskittyä sen paranteluun.

Deltabit Dooris sormenjälkitunnistin ja kulunvalvonta

Työ on valmistunut pala kerrallaan vuoden mittaan.

Vaikka Dooris näyttää entiseltään, se on muuttunut sisältä melkoisesti. Tässä lista kaikista muutoksista, jotka olemme tänä vuonna tehneet:

  1. Paransimme sormenjälkitunnistuksen nopeutta ja luotettavuutta Nopeus on älypuhelinten tasolla ja luotettavuus vaativimmissa olosuhteissa jopa parempi.
  2. Lisäsimme yritysmallin sormenjälkien tallennusmäärän 5000 sormenjälkeen, kun se aiemmin oli 2000. Asiakkainamme on myös suuryrityksiä, joilla voi olla ovia, joista kulkee näinkin paljon ihmisiä. Kotimallin kapasiteetti säilyy entisellään 200 sormenjäljessä.
  3. Laajensimme Deltabit Dooriksen toiminnallisuutta niin, että käytettävissä vakiona on kolme tunnistustapaa:
    • sormenjälkitunnistus
    • RFID-kulunvalvontatunniste eli kulkukortti
    • numerokoodi

Tuki perinteisille RFID-kulkutunnisteille oli näkyvä muutos ja on herättänyt paljon kiinnostusta. Mutta yksi asia ei silti muutu: sormenjälki on tottakai edelleen paras tapa kulkea, vai mitä?

Viides päätös: Laitetaan Deltabit Gatekeeper -ohjelmisto uusiksi

Kun laitepuolta on pantu kuntoon, siirryimme seuraavaksi ohjelmiin, eli Deltabit Gatekeeperiin. Deltabit Gatekeeper on äly niin kulunvalvonnan kuin työajan seurannankin takana.

Ominaisuuksien puolesta asiat olivat hyvässä jamassa, ne riittivät vaativammillekin asiakkaille. Moni asiakas oli myös kehunut kulunvalvontaamme markkinoiden helppokäyttöisimmäksi, mikä on aina mukava kuulla.

Jos et ole vielä tutustunut Deltabit Gatekeeperiin, niin tässä lyhyt yhteenveto tärkeimmistä ominaisuuksista:

  • Kulkuoikeudet: Deltabit Gatekeeper -ohjelmalla voit määrittää, kuka saa kulkea mistäkin ovesta ja milloin. Gatekeeper ohjaa ovilla olevat Deltabit Doorikset päästämään sallitut henkilöt kulkemaan ovista ja pitämään vorot loitolla.
  • Ovien tilan valvonta: Ovivalvonnalla pystyt valvomaan ovien tilaa. Näet yhdellä vilkaisulla, onko jossakin ovi tai lukko auki tai kiinni. Jos joku pirauttaa sinulle kylmissään lukitun oven takaa, voit avata oven työpöydän äärestä hiirtä klikkailemalla. Ei rasitu jalat turhaan.
  • Henkilöiden paikalla olo: Läsnäoloseurannalla voit katsoa, onko kaivattu henkilö paikalla ja jos ei ole, niin onko poissaolija jättänyt mitään vinkkiä olopaikastaan. Kätevä toiminto, jos työhösi kuuluu vaikka puhelimeen vastailu.
  • Kulkuraportit: Raporteista voit jälkikäteen tarkistaa, kuka kulki, mistä ja milloin. Kätevä toiminto, jos epäilet esimerkiksi väärinkäytöksiä.
  • Työajanseuranta: Voit seurata, kuka oli milloinkin töissä, milloin tauot pidettiin ja paljonko tunteja kertyi millekin työaikalajille.

Aloitimme uuden version suunnittelun käymällä läpi kaikki kertyneet ideat. Listalle pääsi monta pikkujuttua, joilla toimintaa voisi helpottaa vieläkin enemmän.

Suurin muutos listalla oli ulkoasu. Kun olimme viime vuodet keskittyneet toiminnallisuuden kehittämiseen, niin ulkoasu kaipasi jo päivitystä.

Tiimi kävi töihin ja uusi Gatekeeper on nyt valmis. Niin pikkujutut, kuin ulkoasukin.

Deltabit Gatekeeper kulunvalvonta ja työajanseuranta

Olemme päässeet hämmästyttävän pitkälle tammikuun jälkeen, mutta listalta löytyy vieläkin asioita kehitettäväksi. Ideoita tuntuu tulevan koko ajan vain lisää.

Ota yhteyttä!

Jos haluat nähdä Gatekeeperin toiminnassa, niin ota yhteyttä. Katsotaan yhdessä, olisiko Deltabit paras ratkaisu sinullekin:

Sähköpostittele: info@deltabit.fi
Rimpauta: 010 835 8500

Lisää luettavaa aiheesta löytyy sivuiltamme, kannattaa käydä lukemassa:

Deltabit työajanseuranta Deltabit kulunvalvonta

Kellokortin historia: Kuinka kellokorttilaite laittoi työntekijät jonoon

Kellokorttilaite eli leimauslaite on tehnyt pitkän matkan työnantajien suosikista työntekijöiden etujen valvomiseen. Laitteita on nykyisin monenlaisia ja käyttötapoja on paljon.

Deltabit valmistaa moderneja sormenjäljellä ja kosketusnäytöllä toimivia kellokorttilaitteita. Olemme vuosien mittaan oppineet paljon. Siksi teimme kirjoituksen kellokortin historiasta ja siitä, mihin kaikkeen sitä oikein käytetään.

Deltabit Idis työaikapääte

Yllä moderni Deltabit Idis -kellokorttilaite. Jos se kiinnostaa, voit lukea lisää täältä.

Mutta aloitetaanpa kellokorttien tarina…

. . .

Kellokorttien tarina

Kellokortti ilmestyi työpaikoille jo 1800-luvulla tehdastyön yleistyessä.

Kellokortti tarkoitti korttia, johon kellonajat leimattiin tullessa ja lähdettäessä. Kello + kortti = kellokortti, nokkelaa! Leimaukset hoiti kellokorttilaite, jota myös leimauslaitteeksi kutsutaan.

Kellokortin tavoite oli yksinkertaisesti valvoa, että työntekijät tekevät tarpeeksi töitä. Tehokkuus oli siihen aikaan kuuminta uutta ja kellokortti tuki sitä mainiosti. Niin alkoi työajanseuranta.

Mutta maailmalta löytyi myös vastarannan kiiskejä, kuuluisin heistä oli itse Henry Ford. Hänen mielestään väsyneet työntekijät eivät olleet tehokkaita. Siksi hän otti käyttöön kahdeksan tunnin työpäivän. Jos Fordin tehtailla oli käytössä kellokortti, sen tarkoitus oli varmaankin varmistaa, että työntekijät eivät tee liikaa töitä.

Historiallisia kellokortteja
© Les Chatfield & Eric Fischer

Viime vuosisadan alussa työvoimaa käytettiin paljon. Vaikka leimaaminen kävi nopeasti, kun leimaajia oli satoja tai tuhansia, kului väistämättä aikaa ennen kuin kaikki olivat saaneet leimattua itsensä töihin. Siksi työntekijöiden päivä alkoi usein jonottamisella leimaamaan kellokorttia. Ja päivän päättyessä sama tietenkin tapahtui toisin päin.

Kiirekin saattoi tulla, jotta kortin kerkisi leimaamaan ennen työajan alkua. Mutta siihen kiire usein sitten hetkeksi loppuikin. Kun työaika juoksi, ei enää ollut niin sekunnin päälle tarkkaa, kuinka nopeasti työpisteelle käveli.

Vilunkiakin saattoi tapahtua. Kun kortin antoi kaverille, saattoi hän kätevästi leimata useampiakin henkilöitä ulos. Siksi leimauslaitteet sijaitsivat monella työpaikalla pomon valvovien silmien alla.

Mutta kaiken kaikkiaan kellokorttilaite hoiti homman ilmeisen hyvin, sillä niitä on, uskomatonta kyllä, vieläkin käytössä. Siis kellokortteja, joita leimataan kellokorttilaitteella.

Tosin nykyisin kellokorttina toimii yleensä henkilökohtainen tunnuskoodi, avaimenperätunniste, tai Deltabit Idiksen ollessa kyseessä myös sormenjälki. Leimausten teko on paljon helpompaa, mutta logiikka on edelleen sama.

Kellokortti sopii edelleen hyvin työpaikoille, joissa hommia tehdään kiinteissä työpisteissä tai ainakin saman rakennuksen alueella ja jossa tehtävät ovat sellaisia, että tietokoneita tai puhelimia ei voi käyttää.

Työajan kirjaukset voi tehdä myös tietokoneella tai puhelimella. Näin leimauksia voi tehdä joustavasti melkein missä vain. Ja kun melkein kaikilla jo on älypuhelimet, ei tarvitse hankkia ylimääräisia laitteita pelkästään työaikaleimauksia varten.

Etäkirjaukset vaativat luottamusta, mutta nykyaikaisissa työpaikoissa koko toiminta persutuu yleensa luottamukseen ja oma-aloitteisuuteen. Joten suuri askel se ei ole.

Kellokortti lakisääteisessä työaikakirjanpidossa

Mitäpä sitten Suomessa on tapahtunut?

Kellokortin alkuajoista toiminta on kehittynyt ja sitä käytetään myös paljon muuhun kuin vain työajan tehokkaaseen seuraamiseen. Nyt sillä suojataan esimerkiksi työntekijän oikeuksia.

Laki kahdeksan tunnin työajasta tuli voimaan 1918. Jo silloin piti ylitöistä pitää kirjanpitoa:

”Tehdyistä ylitöistä ja hätätöistä sekä näistä maksetuista palkoista on työnantaja velvollinen pitämään luetteloa, joka on vaadittaessa näytettävä tarkastusviranomaiselle sekä työntekijäin valtuutetulle.”

Nykyisin jokaisella työpaikalla (paitsi poronhoidossa, uittotyössä, kalastuksessa, papeilla jumalanpalveluksessa ja muutamilla muilla) pitää olla lakisääteinen työaikakirjanpito tehdyistä tunneista.

Jos haluaa vain täyttää lain minimivaatimukset, eli kirjata tehdyt tunnit, ja tehdä kirjauksen mahdollisimman helpoksi työntekijöille, niin ei muuta kuin moderni kellokorttilaite ovenpieleen ja homma on sillä selvä.

Kun työsuojelutarkastus tulee, niin järjestelmästä vain raportti ulos ja työaikakirjanpito on siinä. Helppoa sekä työantajalle että työntekijöille.

Kellokorttilaite voi lisätä työn tehokkuutta

Mutta kun kerran kellokorttilaite ovenpielestä löytyy, niin eikö sitä kannattaisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti?

Aika moni yritys ajattelee niin.

Siksi he käyttävät kellokortilla kerättävää tietoa palkanlaskentaan, joko alustavaan työajan tulkintaan palkanlaskijan apuna tai jopa lähes täysin automatisoituun palkanlaskentaan. Näin säästyy aikaa ja sitä myöten rahaa.

Kun laskentasäännöt on viritelty kohdilleen (joka on muuten yllättävän monimutkaista hommaa, voit katsoa esimerkkejä työajanseurantajärjestelmän hankintaoppaasta), niin myös virheet vähenevät.

Deltabit Gatekeeper työajanseurannan työaikaraportit

Työajanlaskentasysteemeitä löytyy runsaasti, meidän versiomme on nimeltään Deltabit Gatekeeper. Sillä laskenta ja raportointi hoituvat kätevästi.

Tässä muutama esimerkki tiedoista, joita nykyaikaisella kellokortilla voi kerätä tai näyttää:

  • kokonaistyöaika, eli tulon ja lähdön erotus
  • taukojen kestot
  • poissaolot ja lomat
  • eri projekteihin tai työtehtäviin käytetyt ajat, eli työn sisällön analysointi
  • liukuvan työajan saldo

Vaikka kellokortin voi monessa tapauksessa korvata nettiselaimilla käytettävillä leimausohjelmilla, niin on paikkoja, joissa sitä ei korvaa mikään. Useimmiten nämä ovat paikkoja, joissa työtä tehdään kiinteässä toimipisteessä eikä sitä tehdä tietokoneella.

Siksi ennustamme kellokortille vielä pitkää ikää tuottamassa iloa monella työpaikalla.

. . .

Deltabit Idis – se helpoin kellokorttilaite

Deltabit Idis on todellinen kellokorttien kellokortti. Voit lukea sivuiltamme lisää siitä, mihin kaikkeen Deltabit Idis pystyy:

Lue lisää Deltabit Idis -kellokortista

 

Tai ota yhteyttä ja pyydä esittely paikan päälle:

Sähköposti: info@deltabit.fi
Puhelin: 010 835 8500